Διατροφικές περιπέτειες: νέες γεύσεις, νέες υφές, νέες τεχνικές
Τώρα που το μωρό σου είναι οκτώ έως 10 μηνών, έχει απολαύσει τις πρώτες του γεύσεις και έχει μεγαλύτερη εμπειρία με το φαγητό, ήρθε η ώρα να δοκιμάσει τροφές με πιο συμπαγή υφή και να το βοηθήσεις να μάθει να τρέφεται μόνο του.
Αυτή η ηλικία είναι μια συναρπαστική περίοδος ανάπτυξης για το μωρό σου. Αποκτά πολλές καινούριες δεξιότητες σίτισης και γίνεται όλο και πιο ανεξάρτητο μέρα με τη μέρα. Δες πώς μπορείς να το βοηθήσεις να μάθει να τρώει και να πίνει, αλλά και να αναπτύσσεται με αυτοπεποίθηση, καθώς μπαίνει σε ένα νέο κεφάλαιο διατροφικών περιπετειών.
Περιπέτεια νούμερο 1: Η ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΝΕΩΝ ΥΦΩΝ
Οριοθέτηση του πλαισίου: Τα δόντια εμφανίζονται σε διαφορετικές χρονικές στιγμές για κάθε μωρό, γι’ αυτό μην ανησυχείς αν τα δοντάκια του μωρού σου δεν φάνηκαν ακόμα. Καθώς τα δοντάκια του μικρού σου αρχίζουν να κατεβαίνουν, θα χρησιμοποιεί σταδιακά τα δόντια αντί τα ούλα για να μασήσει.
Καθοδήγησε το μωρό σου: Δεν χρειάζεται να περιμένεις να εμφανιστούν τα δόντια του μωρού σου για να του προσφέρεις μαλακές τροφές με πιο συμπαγή υφή. Ακόμα και χωρίς δόντια, θα χρησιμοποιήσει τα σκληρά του ούλα για να τις μασήσει. Όπως και με τις νέες γεύσεις, μπορεί να χρειαστεί να προσφέρεις στο μωρό σου αρκετές φορές τις νέες υφές μέχρι να αποφασίσει ότι του αρέσουν. Μπορείς να ξεκινήσεις προσφέροντας στο μωρό σου παχύρρευστο αλεσμένο φαγητό με κομματάκια από καλομαγειρεμένα, μαλακά λαχανικά. Ο πουρές δεν θα ξεχωρίζει από τα κομματάκια και θα κινείται ενιαία μέσα στο στόμα του, και έτσι δεν θα χρειάζεται να ασχολείται με πολλά διαφορετικά κομμάτια φαγητού ταυτόχρονα στο στόμα του. Το χοντροαλεσμένο φαγητό επιτρέπει στο μωρό σου να εκπαιδεύεται μετακινώντας το φαγητό μέσα στο στόμα του, πάνω-κάτω και μπρος-πίσω, προετοιμάζοντάς το έτσι να το καταπιεί. Σκοπεύεις να δώσεις στο μωρό σου finger food (τροφές που τρώγονται με το χέρι); Βεβαιώσου ότι είναι κομμένες σε μικρά κυβάκια, ώστε να μπορεί να τα πιάσει εύκολα, τα οποία θα είναι μαλακά ή θα μπορούν να διαλυθούν στο στόμα του μωρού σου.
Τελικό όφελος: Το βρεφικό φαγητό που είναι λιωμένο με το πιρούνι μαθαίνει στο μωρό σου πώς να χρησιμοποιήσει τα χείλη του για να φάει το φαγητό από το κουτάλι.
Περιπέτεια νούμερο 2: Η ΕΣΤΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Οριοθέτηση του πλαισίου: Η προσοχή του μωρού σου μπορεί εύκολα να αποσπαστεί και να δείξει πιο μεγάλο ενδιαφέρον στο δικό σου φαγητό παρά στο δικό του.
Καθοδήγησε το μωρό σου: Η υπομονή είναι το κλειδί εδώ. Μπορεί να είναι πολύ ενοχλητικό, αλλά αυτή είναι η συνηθισμένη συμπεριφορά για τα μωρά αυτής της ηλικίας. Να δείχνεις υπομονή και κατανόηση όσο δοκιμάζει νέα φαγητά και μαθαίνει να τρώει μόνο του και να μη βιάζεσαι ούτε να το πιέζεις να φάει παραπάνω. Να το ενθαρρύνεις να σε μιμείται με το να τρως και εσύ τα ίδια υγιεινά φαγητά στο τραπέζι. Κάνε τη διαδικασία του γεύματος διασκεδαστική με το να του μιλάς, να του τραγουδάς και να του χαμογελάς. Περιόρισε τους περισπασμούς, ώστε να μπορεί να συγκεντρωθεί στο τάισμα. Μετακίνησε τα παιχνίδια ή άλλα αντικείμενα από το τραπέζι, κλείσε την τηλεόραση και μη φέρνεις τηλέφωνα ή tablet στο τραπέζι.
Τελικό όφελος: Μαθαίνοντάς το να τρώει με αυτόν τον τρόπο, θα ενθαρρύνεις το μωρό σου να συμμετέχει πρόθυμα στα οικογενειακά γεύματα.
Περιπέτεια νούμερο 3: ΠΙΑΣΙΜΟ ΤΟΥ ΦΑΓΗΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΧΕΡΙ
Οριοθέτηση του πλαισίου: Μπορεί παρατηρήσεις ότι το μωρό σου προχωρά από το να αρπάζει το φαγητό με ολόκληρο το χέρι στο να το πιάνει με τον αντίχειρα και τον δείκτη. Αυτό ονομάζεται το «πιάσιμο της δαγκάνας» και το μωρό μπορεί να απολαμβάνει να εξασκεί αυτή τη νέα προσέγγιση βάζοντας μόνο του το φαγητό στο στόμα του.
Καθοδήγησε το μωρό σου: Αγνόησε την ακαταστασία και άφησέ το να παίξει με το φαγητό του και να το εξερευνήσει μέσω της αφής. Είναι πιθανόν να βρεις περισσότερο φαγητό να έχει καταλήξει στο πρόσωπό του, στο πάτωμα και στο καρεκλάκι, παρά στο στόμα του, αλλά μην ανησυχείς. Έτσι μαθαίνει να τρέφεται μόνο του!
Τελικό όφελος: Μόλις τελειοποιήσει το πιάσιμο της δαγκάνας θα μπορέσει να αρχίσει να χρησιμοποιεί το κουτάλι. Μπορεί και να τα καταφέρει να το βάλει στο στόμα του κάποιες φορές! Μπορεί επίσης να απολαμβάνει αυτή τη νέα δεξιότητα και να τη χρησιμοποιεί για να τρέφεται μόνο του.
Περιπέτεια νούμερο 4: ΤΟ ΜΩΡΟ ΞΕΚΙΝΑ ΝΑ ΤΡΕΦΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥ
Οριοθέτηση του πλαισίου: Το μωρό σου θα σου δείξει σημάδια όταν είναι έτοιμο να ξεκινήσει να τρέφεται μόνο του. Έχε το νου σου για σημάδια, όπως να αρχίζει να παίζει με το κουτάλι και να το φέρνει προς το στόμα του. Μπορεί επίσης να αρχίσει να μασάει το φαγητό κουνώντας τα σαγόνια του. Το να κρατάει από μόνο του ένα ανοιχτό ποτήρι ή να προσπαθεί να πάρει το φαγητό με το πιάσιμο της δαγκάνας είναι επίσης σημάδια ότι είναι έτοιμο.
Καθοδήγησε το μωρό σου: Εξέτασε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσεις δύο κουτάλια ενώ μαθαίνεις το μωρό σου πώς να τρέφεται μόνο του – ένα για τον καθένα σας, ώστε να ακολουθεί τις κινήσεις σου. Επίλεξε κουτάλια με μεγάλες, μαλακής υφής, λαβές για εύκολο πιάσιμο και ποτέ μη χρησιμοποιείς πλαστικά μίας χρήσης που μπορεί να σπάσουν. Θυμήσου ότι τα σνακ είναι εξίσου σημαντικά και προσφέρουν άλλη μια ευκαιρία για να εξασκήσει νέες δεξιότητες σίτισης. Προσπάθησε να προσφέρεις στο μωρό σου τρία γεύματα και δύο σνακ κάθε μέρα. Χρειάζεται να του προσφέρεις συχνά φαγητό, λόγω της μικρής του κοιλίτσας.
Τελικό όφελος: Μπορεί τώρα να φαντάζει μακρινός στόχος, αλλά το μωρό σου κάνει τα πρώτα σημαντικά βήματα προς την αυτονομία του ως προς τη λήψη τροφής.
Περιπέτεια νούμερο 5: ΤΟ ΜΩΡΟ ΣΟΥ ΔΕΙΧΝΕΙ ΟΤΙ ΧΟΡΤΑΣΕ
Οριοθέτηση του πλαισίου: Το μωρό σου έχει γεννηθεί με ένστικτα τα οποία το βοηθούν να αναγνωρίζει πότε πεινάει ή πότε έχει χορτάσει. Αυτό θα αποφασίσει αν και πόσο θα φάει.
Καθοδήγησε το μωρό σου: Σαν γονιός, δουλειά σου είναι να προσφέρεις μια ποικιλία υγιεινών φαγητών στο μωρό σου μέσα στη μέρα, όπως γεύματα και σνακ. Η δική του δουλειά είναι να αποφασίσει αν θα τα φάει και πόσο θα φάει. Ποτέ μην πιέζεις το μωρό σου να φάει ένα συγκεκριμένο φαγητό ή να τελειώσει αυτό που του έχεις βάλει στο πιάτο ή στο μπολ. Δώσε προσοχή στα σημάδια της πείνας και κορεσμού του.
Τελικό όφελος: Έρευνες έχουν αποκαλύψει ότι τα μωρά των οποίων οι γονείς ανταποκρίνονται κατάλληλα στα σημάδια πείνας και κορεσμού, είναι πιο πιθανό να παραμείνουν σε ένα υγιές βάρος όσο μεγαλώνουν.
Περιπέτεια νούμερο 6: ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΤΩΝ ΜΥΩΝ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Οριοθέτηση του πλαισίου: Η γλώσσα του μωρού εξασκείται ενώ τρώει. Κινείται από πλευρά σε πλευρά, για να ωθήσει την τροφή στα ούλα όπου τη μασάει.
Καθοδήγησε το μωρό σου: Αν αγοράζεις παιδική τροφή από κατάστημα, αναζήτησε προϊόντα που έχουν δημιουργηθεί ειδικά για αυτό το στάδιο συμπληρωματικής διατροφής. Περιέχουν συμπαγή κομμάτια και έχουν παχύρρευστη υφή, ώστε να μπορεί να τη νιώθει στο στόμα του, χωρίς όμως να χρειάζεται να την μασήσει πολύ.
Τελικό όφελος: Ενώ το μωρό σου τρώει, εξασκεί τους μύες στο στόμα του που είναι σημαντικοί για τη λήψη τροφής στο μέλλον.
Περιπέτεια νούμερο 7: Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΤΗΡΙΟΥ
Οριοθέτηση του πλαισίου: Τα μωρά στην ηλικία των οκτώ έως 10 μηνών θέλουν να μαθαίνουν νέες δεξιότητες, κι έτσι αυτή είναι η τέλεια χρονική περίοδος να βοηθήσεις το μωρό σου να μάθει να πίνει από ποτήρι.
Καθοδήγησε το μωρό σου: Τα μωρά λατρεύουν να μιμούνται, άρα δείξε του πώς γίνεται. Κράτησε ένα ανοιχτό ποτήρι με τα δύο χέρια και φέρε το στο στόμα σου για να πιεις. Δώσε του ένα άδειο πλαστικό ποτήρι, ώστε να μπορεί να παίξει, να εξερευνήσει και να εξασκηθεί κρατώντας το. Στην αρχή, θα πρέπει εσύ να το κρατάς και το γέρνεις, το μικρό σου απλώς θα απολαμβάνει την εξερεύνηση! Ενθάρρυνέ το να σε αντιγράφει και επαίνεσέ το αν προσπαθήσει. Διάλεξε ένα ανθεκτικό ποτήρι που να έχει το ίδιο μέγεθος και πλάτος με τα μικρά χεράκια του για να το βοηθήσεις να το πιάσει. Ένα ανοιχτό ποτήρι, σε αντίθεση με ένα που έχει βαλβίδα ή στόμιο θα εξασκήσει τους μύες του στόματος και θα το βοηθήσει να βελτιώσει τις δεξιότητές του σε αυτόν τον τομέα. Αν το μωρό σου χρειάζεται ένα σνακ ή ένα ποτήρι νερό κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού στο σπίτι, κάνε ένα διάλειμμα και βάλ’ το να καθίσει στο οικογενειακό τραπέζι. Μπορείτε να επιστρέψετε και οι δύο στο παιχνίδι αμέσως μετά.
Τελικό όφελος: Στην αρχή μπορεί το μωρό σου να προσπαθήσει να σφραγίσει τα χείλη του γύρω από το χείλος του ποτηριού. Με λίγη εξάσκηση θα μάθει πώς λειτουργεί ένα ποτήρι.
Πηγές
Black MM, Aboud FE. Responsive feeding is embedded in a theoretical framework of responsive parenting. J Nutr 2011; 141(3): 490-4.
Caton SJ, Blundell P, Ahern SM et al. Learning to eat vegetables in early life: the role of timing, age and individual eating traits. PLoS One 2014; 9(5):e97609.
Mura Paroche M, Caton SJ, Vereijken C et al. How infants and young children learn about food: A systematic review. Front Psychol 2017;
8:doi.10.3389/psyg.2017.01046.
Nicklaus S. Complementary feeding strategies to facilitate acceptance of fruits and vegetables: A narrative review of the literature. Int J Environ Res Public Health 2016; 13(11):1160; doi: 10.3390/ijerph13111160.
Τελευταία αναθεώρηση: Οκτώβριος, 2017
Σχετικά άρθρα